klarsyn header

Billedkunst

a 4web

Fra 2011 - 2018 hadde jeg galleri / atelier / og kurssted i Holmestrand.
Siden august 2019 er jeg på plass i Aabysgate 16A, 3041 Drammen.

Du kan gjerne avtale tid for besøke meg
og se på bilder :-)  www.atelierbeatekeita.no
på facebook: Atelier Beate Keita

 

 balanse trykk

MINE VISUELLE UTTRYKK
Jeg er utdannet gullsmed og har senere studert på forskjellige kunstskoler i kortere og
lengre perioder.
Når jeg maler / tegner skjer dette intuitivt og bildene skapes uten at jeg planlegger 
motivet på forhånd. Teknikkene lærer jeg underveis - jeg liker å eksperimentere.
Noen bilder er grafiske trykk og laget i dyptrykk teknikken (koldnål og etsning)
jeg jobber også med andre formerfor trykk .

 

dream web

 

SJELENS SPRÅK
" Malerier har sitt eget liv som kommer fra malerens sjel "  Vincent van Gogh

Den delen av meg som er kunstner og sjelsforsker vil alltid se på kreative uttrykk som
sjelens språk. Kreativitet med stor K er for meg alt som har med livet å gjøre. Alt som
sier JA til FORANDRING, for livet betyr forandring - om vi vil eller ikke.

Å skape og finne nye uttrykk har alltid vært et dypt behov for meg. Jeg kjenner at det
gir min sjel næring. Å male eller tegne betyr å ha en nærkontakt i øyeblikket. Jeg finner
meg selv i kontakt med linjer og farger.
På mange måter har jeg alltid brukt kreative uttrykk som terapi. Jeg får en annen, sann
stemme. Det følger en indre ro og glede med de timene jeg har sjelskontakt. Selvsagt
opplever jeg også sabotasje og motgang.

Men de øyeblikkene hvor alt klaffer er verdt mange timer med forsøk. Jeg elsker
stillheten som er ladet av intens skaperglede og konsentrasjon. Denne stemningen
er smittsom og jeg prøver å skape det samme på mine kurs, uansett hva kurset
handler om.

 

 s1

 

DET KREATIVE ROMMET
Det kreative rommet skapes både i meg selv og kursdeltakerne. Det er rommet
hvor alt kan skje. Hvor forandring finner sted. Hvor vi har kontakt med vår visdom
og kraft. Kreative aktiviteter kan gi meg hjertebank, lar meg kjenne en intens indre
glede. En åpning til en annen bevissthet - som å komme hjem.Veien fra tegning
førte til et rom der jeg møter både tørr og våt teknikk. Jeg jobber lag på lag.
Er opptatt av å gi bildet en historie og merker atjeg får mer kontakt når jeg går
gjennom overflaten. Denne teknikken tillater meg å jobbe grovt men også meget
detaljert hvis det er ønskelig. Den tillater mange forskjellige valører og et utall
nyanser.
Jeg er opptatt av at min utvikling får lov til å gå gradvis i en naturlig rytme og tempo.

 

 vekst s

 

HOVEDOPPGAVEN
I 2006 avsluttet jeg Nydalen Kunstskole med en hovedoppgave. Under arbeidet
med oppgaven oppdaget jeg hvor mye mitt arbeid som klarsynt betyr for mine
kreative uttrykk.

Jeg vil gjerne dele noen av mine oppdagelser på min indre reise ved hjelp av
blyant og papir " DET USYNLIGE BLIR SYNLIG "


s3

 

PROSESSEN
Jeg måtte gå tilbake til streken - streken som er en forlengelse av meg.
Den er ekte. Ikke tilgjort. Den krever tid og tilstedeværelse.
SAKTE DRODLING. Fra en famlende, letende strek til intuitiv tegning.
Strekene ble laget i blinde, med venstre hånd og målet er alltid å få
KONTAKT.

 

 det usynlige blyant 10 2

OM Å TA SEG TID
Jeg var vant til å arbeide FORT , både innenfor tegning og maling.
Den raske framgangsmåten førte til at jeg hoppet over mange
sanseinntrykk og muligheter innen tegneprosessen.
Jeg mistet lett kontakt med bildet og med min intuisjon. Det var
ikke lett å jobbe sakte - jeg møtte motstand i meg selv og synes
det var kjedelig.

Tvang meg selv til å være tilstede i det kjedelige og fikk plutselig
kontakt med noe dyp , dyp inne i meg. En sårbarhet, en fornemmelse
av noe skjørt og vakkert. Jeg fokuserte på å være tilstede akkurat da.
Jeg brukte verktøy og teknikker som TVANG meg til å jobbe sakte.
Tynne, tynne pensler, tusj, blyant og fargestift. Jeg bestemte meg for
å fokusere på TILSTANDEN med å være tilstede i en sakte,
møysommelig prosess. Gi opp alle forestillinger om tid og resultat.
VEIEN ble målet.

 

 See U s


PROSJEKTBESKRIVELSE
Gjennom en nysgjerrig, utforskende, undrende strek beveger jeg
meg inn i det usynlige. Det hvite arket blir som en innfallsport til
en fantastisk usynlig verden. Jeg begir meg ut på en reise der alt
er mulig.
Det usynlige er gjemt i det fysiske og ikke fysiske. Kan være i
menneskekropp, i jorden, mineral, planter. Går vi inn i det fysiske
med mikroskop, vil vi se mange mønstre, farger, formasjoner.
Det usynlige kan også dukke opp i vårt sinn, våre tanker, følelser,
bevissthet.Vårt sinn FARGER våre omgivelser og oss selv.
Det usynlige har mange forskjellige strukturer. Bevisstheten
har mange forskjellige nivåer og strukturer.
I mitt arbeid som klarsynt leser jeg informasjon fra det usynlige og
kommuniserer verbalt indre bilder. Jeg har alltid lengtet etter å
kunne kommunisere visuelt mine indre bilder. Å finne et språk
som kan uttrykke strukturene, gi form til det sterke, direkte,
opprinnelige.
Gi form til noe som er autentisk. Som gir meg flere måter å
kommunisere på.

 

 s2

TILSTANDEN
For å få kontakt med det usynlige trenger jeg å være fullstendig
tilstede. Utfordringen ble ikke bare å finne tilstanden hvor jeg hadde
kontakt med streken - men også Å FINNE TILBAKE til den gang på
gang. Å ha tålmodighet og omsorg med meg selv når jeg begynte
å bli rastløs igjen.
Da skjedde det. Igjen og igjen. En usynlig verden åpnet seg for meg.
Jeg visste aldri på forhånd hva som kom mot meg når jeg gikk
inn i overflaten / papiret . Eventyrlig og i rak og rekke kom strekene,
skygge og lys mot meg. Jeg hadde fått tilgang til NÅET.
Det nåværende øyeblikk er det eneste jeg har.
TILSTEDEVÆRELSE er nøkkelen for meg for å bli fri og kreativ.

 

bevegelse m tusj orange s5

 

TAKTIL
Taktil var et nytt begrep for meg. Jeg har alltid visst hva der er uten
å ane at det fantes et ord for det.
TAKTIL = GJENNOM SYNET KJENNER DU BERØRING.

TILSTANDEN gjør meg oppmerksom på sansene mine.
Jeg prøver å skape taktile bilder, der tilskueren ikke bare ser.
Jeg fornemmer alltid noe når jeg har kontakt. Kan føle i fingertuppene
hvordan formen, valøren skal være.
En fornemmelse i kroppen skaper stemningen på papiret. Er også
bevisst på minner som er lagret i kroppen og i hendene mine.
Minner fra mange år der jeg laget sølvsmykker og skapte design
som kunne formes i metall. Spesielt når jeg jobber med lys / skygge
kommer formen fram fordi hendene mine kan SE formen.

 

hand L